donderdag 10 februari 2011

Geen wereldroem, wel lef

(n.a.v. het artikel Amplifier – the Octopus op nu.nl)
In een tijd waarin snel succes het credo lijkt, heeft Amplifier geduld. Drie jaar werkte het trio aan Octopus. Zonder steun en, dus, bemoeienis van een platenmaatschappij werd er geschreven, opgenomen, geschaafd, en gejamd in de eigen studio.
In dit artikel wordt er voornamelijk gerept over de nummers die op het album staan, terwijl dat eigenlijk niet hetgeen is wat mij boeit. Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van Amplifier gehoord (zeer inspiratieloze bandnaam overigens), en heb ik even vluchtig over het artikel heen gelezen. Wat mij dusdanig opviel was het feit dat de heren zonder inmenging van een platenmaatschappij of A&R-manager te werk zijn gegaan, alles hebben ze dus zelf gegaan. Wat een enorme investering! Drie jaar lang werken aan een album en alles in je eentje opknappen. Snelle roem kun je wel vergeten,  en de investeringen qua tijd en geld zullen veel eisen.

Om vervolgens zonder ook maar enige bekendheid meerdere positieve reviews uit onder andere Nederland te krijgen terwijl je zelf uit Engeland komt is al een kleine beloning op alle moeite die Amplifier er in gestoken zal hebben. Ik hoop dan ook oprecht dat ze uiteindelijk terecht zullen komen bij een goede maatschappij die ze naar grote hoogten kan stuwen, want als ik zo die recensies lees is de muziek van ongeëvenaard niveau. Wat ook grappig is, is de ‘platenmaatschappij’ van Amplifier, namelijk Ampcorp. Oftewel een totaal fictief label; hoe cool is dat!

Overigens betwijfel ik of Amplifier ver gaat komen, want steun van een platenmaatschappij of in ieder geval begeleiding van een manager is onvermijdelijk om ver te komen. Ik houd dit in ieder geval wel in de gaten!

--
Nick van Uden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten